In 2021 kreeg de JP twee nieuwe bestuurders en meerdere nieuwe regiocoördinatoren. Maar ook van buiten komt er van alles op ons af. Alleen al de krapte op de arbeidsmarkt! Hoe blijven wij bij de bedoeling als om ons heen van alles in beweging is? Geven onze waarden nog voldoende houvast? De raad van toezicht organiseerde samen met bestuurders Tanja Scholten en Joos Vaessens vier dialoogsessies met medewerkers uit de hele organisatie.
‘Het verhaal van de JP verandert nooit’
Na ruim 26 jaar ging directeur/bestuurder Ruud Klarenbeek in 2021 met pensioen. Tanja en Joos volgden hem op. Hoe ervaren medewerkers deze overgang? Geen van de ruim 40 deelnemers aan de vier dialoogsessies heeft er iets van gemerkt. “We blijven gewoon de JP”, zegt locatiecoördinator Naomi. Natuurlijk zijn er zorgen. Over de personeelstekorten bijvoorbeeld. En sommige medewerkers missen verbinding. Maar dat kan nog een uitvloeisel van de coronaperiode zijn. Verder valt de veerkracht en creativiteit van medewerkers op. En de kracht van de waarden van de JP. Of zoals coördinator Inez het zegt: “Ik weet waar de organisatie voor staat.”
Dialoogsessie 1: stabiliteit en duurzaamheid
Dat medewerkers geen verandering hebben ervaren na de bestuurswissel betekent niet dat de bestuurders onbelangrijk zijn. Integendeel, de verantwoordelijkheden van het bestuur zijn onderwerp van gesprek in dialoogsessie 1. “Ze moeten ondersteunend zijn en ruimte geven, voor eigenheid, zelfstandigheid en reflectie”, zegt locatiecoördinator Irma. Assistent-begeleider Laurens denkt bij besturen aan stabiliteit en duurzaamheid. De juiste randvoorwaarden creëren en vertrouwen uitstralen, vindt regiocoördinator Stephanie belangrijk. “Zonder dat vertrouwen kunnen medewerkers de rust niet bewaren.”
Probeer het maar!
Wat geeft medewerkers rust, wil Tanja weten. “Samen kijken wat de mogelijkheden zijn”, zegt coördinerend begeleider Annemieke. “Als iedereen meedenkt over bijvoorbeeld de personeelstekorten, kom je een heel eind.”
Weten dat de basis op orde is, geeft begeleider Inez rust. “Voor mij zijn de kernwaarden onderdeel van die basis. Ik wéét waar de organisatie voor staat.” “Mij geeft het rust als we vertrouwen hebben in alle veranderingen om ons heen”, vervolgt regiocoördinator Anita. “Ik zie creatieve manieren ontstaan van roosters maken en nieuwe mensen binnenhalen.” “Met daarbij het vertrouwen dat je dingen ook onhandig mag aanpakken”, vult Stephanie aan. “Want dat voedt de creativiteit. Probeer het maar!”
Dialoogsessie 2: verandering hoort erbij
In de tweede dialoogsessie gaat het gesprek vooral over verandering. Locatiecoördinator Wilma werkt al lang bij de JP. “Af en toe kijk ik terug naar alle ontwikkelingen die de JP heeft doorgemaakt. Dat zijn er veel.” Verandering hoort erbij dus. Locatiecoördinator Marie Sophie ziet ook cyclische veranderingen. “Een paar jaar geleden wilden cliënten op zichzelf zijn, nu willen ze juist weer samen koffiedrinken. Leuk is dat we dat nu anders organiseren dan vroeger. We betrekken de wijk.” Maar wat niet verandert, is het verhaal van de JP, aldus locatiecoördinator Bob. “Laten we daarop focussen.” “Precies”, zegt Tanja. “We hebben een verhaal, we hebben een bedoeling en we hebben waarden. Daar geven we samen inhoud aan.”
“Niet altijd doorgaan in die mallemolen, maar stilstaan bij waarom we doen wat we doen”
Hé, ik mag het zelf bepalen!
Hilda illustreert het met een voorbeeld: “Toen ik als stagiaire bij de JP begon, moest ik een kussen kopen voor een cliënt. Ik vroeg hoe duur dat mocht zijn, 5 of 20 euro? ‘Haal maar wat goed is’, zei de begeleider. ‘Hé, ik mag het zelf bepalen!’, leerde ik. Die ervaring neem ik sindsdien mee. Ik ga op zoek naar wat passend is voor een cliënt. Maatwerk dus.” Maar hoe houd je de waarden levend in een team met veel nieuwe medewerkers? “Goed voorbeeld doet goed volgen”, zegt locatiecoördinator Mireille. “Dan zie je het doorsijpelen als een bloem die opent.” Zijn er nieuwe waarden nodig? Eerlijkheid, oppert Mireille: “Daarmee bedoel ik eerlijk vertellen aan cliënten en verwanten dat we onderbezet zijn en vragen of ze ons willen helpen.” Gedragskundige Mariska vindt dat ook prima bij transparantie passen.
Dialoogsessie 3: gezien voelen
In dialoogsessie 3 is verbinding een belangrijk gespreksonderwerp. Als locatiecoördinator Daniëlle zorgen heeft, bijvoorbeeld over de krapte op de arbeidsmarkt, wil ze daar graag over sparren. “Dan heb ik een regiocoördinator nodig die mij kent, maar die verbinding komt de laatste tijd minder makkelijk tot stand. Het bordje van de regiocoördinatoren is overvol.” Daarom zijn er nieuwe regiocoördinatoren gestart. Begeleider Wini voelt zich juist gezien op haar locatie. De veilige en open cultuur van de JP was zeven jaar geleden voor haar de reden om over te stappen. “Al in de sollicitatieprocedure keken jullie wie ik ben. En met mijn locatiecoördinator kan ik over alles praten.”
Ideeën delen
Daniëlle signaleert een verandering in de verbinding met ouders en verwanten. “Tijdens de coronaperiode raakten onderwerpen als ouderbetrokkenheid en medezeggenschap op de achtergrond. Nu zie ik ouders weer de dialoog aangaan met begeleiders.” En dan is ‘betrekken’ natuurlijk iets anders dan ‘samenwerken met’, aldus Tanja. Daniëlle heeft zich laten inspireren door de dialoogsessies en organiseert een vergelijkbare sessie voor ouders. “Gewoon het gesprek aangaan, zoals wij hier ook doen.” Locatiecoördinator Marleen is vooral op zoek naar manieren om met collega’s in verbinding te komen. “Om ideeën te delen en samen te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn. Ik werk best nauw samen met andere locatiecoördinatoren. Dat helpt mij. We proberen dat nu ook in de teams te
organiseren. Dat zij elkaar ook weten te vinden.”
Dialoogsessie 4: bij de kern blijven
In de laatste dialoogsessie wordt vooral over ‘de kern’ gepraat. “We leven in een wereld met veel afleiding”, zegt locatiecoördinator Jildou. “Laten we ons te veel afleiden of blijven we bij de kern?” Die kern is de ondersteuning van de individuele cliënt bij zijn of haar leven. “Een nieuw bestuur, de krapte op de arbeidsmarkt of de cliëntdoelgroep die verandert zijn allemaal afleidingen. Het ís er allemaal, maar de kern verandert niet. Kunnen we het niet beter dáárover hebben?” Gedragskundige Marike herkent wat Jildou zegt. “Ik denk dat de kunst de balans is: dus wel praten over het rooster en over corona, maar ook over het kleine, de individuele cliënt.”
Stilstaan en waarnemen
Hoe blijven we bij de kern, wil Tanja weten. Door tijd te maken voor gesprekken met elkaar, denkt Jildou. ‘Vertragen’ noemt ze het. “Dus niet doorgaan in de mallemolen, maar stilstaan bij waarom we doen wat we doen.” Belangrijke begrippen hierbij zijn ‘waarnemen’, ‘interesse’ en ‘dialoog’. Joos: “Waarnemen houdt in dat je je omgeving niet voor waar neemt. Dat je altijd een kritische blik houdt en nieuwsgierig bent.” Voor Tanja is interesse essentieel voor een echte dialoog. “Interesse bestaat uit de woorden ‘inter’ en ‘esse’, oftewel ‘tussen de mensen zijn’. Misschien moeten we dat nog vaker doen.”