Nieuwe medewerkers bieden we ‘Je eerste jaar bij de JP’ aan: een serie van zes bijeenkomsten over allerlei onderwerpen die de JP belangrijk vindt. Zoals onze kernwaarden, werken in de driehoek, je eigen ontwikkeling vormgeven. Het is géén training, maar een gelegenheid om in gesprek te gaan. Dat gebeurde volop op 11 januari 2023. Toen startte ‘Je eerste jaar bij de JP’ voor Rosanne, Sanneke, Zoë, Margje, Roy, Nick en Anne. Een verslag van hun eerste bijeenkomst.
'De sterren aan de hemel die richting geven'
Deze bijeenkomst heeft als thema ‘In gesprek over de JP’ en staat in het teken van kennismaken, met de JP en met elkaar. Er is aandacht voor de visie, de waarden en de geschiedenis. Procesbegeleiders Karin en Yvonne beginnen met een voorstelrondje: “Waar komen jullie vandaan en wat verwachten jullie van vandaag?” De deelnemers geven aan dat ze er open ingaan. “Ik verwacht dat de JP wat meer eigen wordt”, zegt Sanneke. “Ik denk dat ik extra basiskennis ga opdoen”, vult Zoë aan. “Kennis die collega’s al hebben, maar ik nog niet helemaal.” Het is een leuke, gemengde groep: vrouwen en mannen, jong en oud en van allerlei verschillende locaties, wonen, ambulant, dagbesteding, kortverblijfhuis. Ze werken bijna allemaal al zo’n anderhalf jaar bij de JP. Door corona was eerder aansluiten bij ‘Je eerste jaar bij de JP’ er niet van gekomen.
Elke locatie is anders
Ook regiocoördinator Gerjanne is aanwezig. “Normaal gesproken zou onze bestuurder Tanja hier zijn. Zij wil graag met jullie kennismaken, maar ze is onverwacht verhinderd.” Gerjanne duikt de geschiedenis in. Ze vertelt dat ze dertig jaar geleden begon in het kortverblijfhuis in Zwolle. “Kortverblijf is waar de JP mee begon. Daar is toen logeren bijgekomen en vervolgens ook wonen. Zo werden we steeds groter. En diverser.” Daarmee haakt ze in op een vraag van Roy. Want hem valt het op dat elke locatie echt anders is. “Waarom is dat zo?” “Die verschillen zijn er, omdat we willen aansluiten bij de lokale situatie”, zegt Gerjanne. “Die is in Friesland heel anders dan in Twente.” “Wij doen alles zo gewoon mogelijk”, vult procesbegeleider Karin aan. “Zelf wil je ook niet ergens wonen waar je je niet thuis voelt.”
Alle locaties kleine hoofdkantoortjes
“Hoe zorg je als organisatie dan toch voor verbinding?”, vraagt Anne. “Onze waarden zijn ‘de sterren aan de hemel die richting geven’”, zegt Gerjanne. “Daarom hebben we heel bewust één centraal bureau en géén hoofdkantoor. Alle ongeveer 170 locaties zijn kleine hoofdkantoortjes.” Yvonne: “En daardoor zijn de kosten aan overhead laag.” “We denken continu na over wat begeleiders nodig hebben om cliënten te ondersteunen”, vervolgt Gerjanne. “We willen jullie uitnodigen daar ook over na te denken. Eigenaarschap te nemen.”
Gezien worden
“Blijkbaar lukt dat jullie goed, want het valt me op dat veel mensen hier heel lang werken”, zegt Anne. “Hoe denk jij dat dat komt?”, vraagt Gerjanne. “Ik denk dat het een kracht is dat de organisatie plat is”, antwoordt Anne. “Daardoor zijn de lijntjes kort en is duidelijk wat je moet doen. En omdat de locatiecoördinatoren verantwoordelijk zijn voor hun eigen locatie, zijn ze er vaak en word je gezien. Je mag er zijn.” Dat herkent Sanneke heel erg. “Ik voel me heel erg gezien. Ik ervaar dat mijn collega’s blij zijn met mijn frisse blik. Er wordt naar mij geluisterd.”
Lerende organisatie
“Eén van onze kenmerken is dat we een lerende organisatie zijn”, vervolgt Gerjanne. “We leren ook van dingen die niet goed gaan. Dus laat die vooral horen!” “Bij ons op de woonlocatie gaan juist veel mensen weg, ook omdat ze doorstromen binnen de JP”, zegt Margje. “Bij de organisatie waar ik hiervoor werkte, was dat niet zo. De cliënten vinden dat helemaal niet fijn.” Yvonne: “In teams met veel jonge mensen zien we dat vaker. Daar hebben we als JP dus iets in te doen.”
“Cliënt en medewerker staan bovenaan in ons organogram”
Alleen op de groep
Sanneke, die Textielkunde heeft gestudeerd en nu een opleiding Social work volgt, vertelt dat er de laatste tijd veel collega’s uitvallen in haar team. Daardoor staat ze vaak alleen op de dagbestedingsgroep. “Dan draai je je dag, doe je je ding, maar kom je niet aan leren en reflecteren toe. Ik kan niet even een vraag stellen. Liever sta ik samen met een collega. Ook omdat je soms je dag niet hebt met een bepaalde cliënt.” Karin vindt het heel professioneel dat Sanneke dit aangeeft. “Cliënten voelen dat haarfijn aan. Je kunt dan niet de ondersteuning bieden die nodig is.”
Sparren tussendoor
Op de woonlocatie waar Rosanne werkt, is er juist wel tijd om even tussendoor te sparren. “Dat ben ik niet gewend. Ik kom uit de jeugdzorg en daar was ik altijd aan het rennen en vliegen. Nu kan ik tussendoor ook even nadenken waarom ik dingen doe.” “Ik denk dat het ook afhankelijk is van wie er op een locatie wonen”, zegt Roy. Hij had hiervoor een eigen hoveniers- en stratenmakersbedrijf, maar besloot zich te laten omscholen. “Ik heb gekozen voor de JP, omdat ik het zo huiselijk vind en mijn eigen weg mag bepalen. Ik had al wat ervaring, want mijn vrouw heeft een logeerhuis. Daar komen vooral mensen met Down. Heel leuk, maar te poezelig voor mij. Ik wil iets meer actie.”
Maatwerk belangrijk
Net zoals medewerkers het fijn vinden om gezien te worden, geldt dat ook voor cliënten. Vanuit die gedachte is de JP ontstaan, vertelt Gerjanne. “De JP is ooit ‘gedefuseerd’ en vanuit een grotere organisatie alleen verdergegaan. Omdat we naar de individuele mens wilden kijken. Dat zijn we blijven doen. Net als werken vanuit de bedoeling.” “Of iets ‘de bedoeling’ is, is een vraag die je vooral vaak mag stellen”, vult Karin aan. En dat brengt Gerjanne, Karin en Yvonne op de zes kernwaarden. “Die helpen om medewerkers lokaal de ruimte te geven, maar geen ratjetoe te krijgen. Heel plat gezegd komt het hierop neer: maatwerk is ongelooflijk belangrijk en we zien de mens, cliënt én medewerker. Daarom staan cliënt en medewerker ook bovenaan in ons organogram. Wel vinden we het echt belangrijk dat we de zes waarden – aanspreekbaarheid, eigenaarschap, leervermogen, professionaliteit,
transparantie en vertrouwen – op alle locaties terugzien.”
Elkaars cultuur proeven
Vervolgens gaan de deelnemers in groepjes met de ‘praatwaaiers’ – gemaakt om met elkaar het goede gesprek over de waarden te voeren – aan de slag. Ze vertellen elkaar hoe de waarden op hun locatie tot uiting komen. En dat is ontzettend leerzaam. Het sluit ook mooi aan bij de oproep die Karin en Yvonne aan het begin van de bijeenkomst deden: ga bij elkaar op bezoek! Karin: “Heb je iets leuks gehoord? Ga langs! Een dienst meedraaien hoeft niet, mag wel. Gewoon op de koffie is ook goed, van elkaars cultuur proeven.” “En vergeet niet, ook dat is gewoon werktijd”, besluit Gerjanne. “Die verbinding stimuleren we graag.”