Aantal locaties waar de JP ondersteuning biedt
De JP biedt ondersteuning of organiseert ondersteuning op veel verschillende locaties in Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen en Overijssel. Per locatie kunnen er meerdere activiteiten zijn, denk aan wonen, dagbesteding of ambulante begeleiding. Voor onze interne processen hebben we de JP onderverdeeld in kleinere overzichtelijke onderdelen. Dat noemen we kostenplaatsen. Eind 2023 hebben we 163 kostenplaatsen waar we cliënten ondersteunen of waaruit we ondersteuning organiseren.
ONS
Op 1 november 2022 zijn we overgestapt op ONS. De bedoeling was dat we hierdoor meer in één programma kunnen werken met een passend elektronisch cliëntendossier, maar ook met een praktisch medewerkerportaal, waarin collega’s zelf kunnen roosteren en hun uren kunnen inzien en verwerken, met bijpassende app. In de eerste periode hebben we ons gericht op het overzetten van de dossiers en de ondersteuningsplannen. We hebben ervoor gekozen om de ondersteuningsplannen vanuit ‘waarnemen – aansluiten – toevoegen’ weer kritisch
door te lopen. Welke informatie is helpend en nodig om te verwerken? Met de gedragskundigen en collega’s als kennisdragers hebben we ons vooral gericht op de inhoud. Zichtbaar was dat dit wel even oefening vroeg, gericht op ‘hoe zet ik de informatie weg?’, maar ook ‘hoe maak ik gebruik van de verschillende knoppen?’ We kwamen erachter dat sommige zaken handig zijn, dat je bijvoorbeeld de evaluatie (vanuit klinimetrie) kunt opsturen naar andere betrokkenen.
In 2023 waren er vragenuurtjes over het dossier, over de agenda, over registreren en fiatteren en momenten waarop de werkwijze van het rooster werd uitgelegd en geoefend, zodat we echt van elkaar konden leren in het nieuwe systeem. Wat werkt voor jou en voor jouw locatie en wat werkt niet zo handig? Een manier die we zowel voor het rooster als het dossier ook nog komend jaar blijven doen.In september 2023 hebben we de koppeling met de rapportage via Caren gemaakt (zie hieronder), een lang gekoesterde wens die er al was bij het aanschaffen van het systeem vóór ONS. Met behulp van Caren kunnen we vanuit professionaliteit en transparant werken mensen de ruimte geven om mee te lezen in hun eigen rapportage. En zo ontwikkelen we steeds verder, kritisch kijkend naar de inhoud en passend bij de bedoeling, en hopen we met ONS een systeem te hebben dat het ons vooral makkelijker maakt in samenwerken, communiceren en vanuit ons vakgebied goed te blijven doen wat nodig is.
Caren
We vinden het belangrijk dat de mensen die we ondersteunen zoveel mogelijk hun eigen keuzes kunnen maken. En dat we – waar dat kan – aansluiten bij wat er al in de samenleving aanwezig is. Een cliëntportaal voor iemand die zorg krijgt, past hierbij. Caren is zo’n omgeving. Caren is een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van de cliënt. Vanaf 1 september 2023 faciliteert de JP dat ONS gekoppeld is aan die omgeving. Cliënten hebben daarnaast de mogelijkheid om hun account in Caren te delen met derden.
Wie wel of niet en hoe gebruik maakt van Caren is de vraag van de cliënt en diens wettelijk vertegenwoordiger/verwant. Dit gesprek kunnen wij ondersteunen, maar de beslissing ligt bij hen. In het voorjaar van 2024 maken zo’n 1800 cliënten/verwanten gebruik van Caren.
Lees hier meer over Kwaliteit van middelen – Feiten & cijfers 2023