Mirthe, gedragskundige bij de JP

De afwisseling maakt mijn baan als gedragskundige boeiend. Soms ben ik samen met een team op detailniveau bezig en op andere momenten kijk ik naar complete processen en proberen we met elkaar dingen die niet goed gaan te doorbreken. Van dat soort situaties leer je. Voor mij betekent leervermogen dat je af en toe dingen doet die op de grens zitten van ‘durf ik dit of durf ik dit niet?’. Soms gaat het mis, soms gaat het goed, maar je neemt zo’n leerervaring áltijd mee.

Een confrontatie is best spannend.

Eerlijk is eerlijk, het is het makkelijkst om uit te gaan van het bekende, het vertrouwde, maar ik weet dat je pas leert als je die grenzen opzoekt. Dat moet je dus af en toe heel bewust doen en daar is moed voor nodig. Zoals toen ik een team ondersteunde en de samenwerking tussen mij en één van de teamleden niet soepel liep. We hadden een pittig overleg gehad, maar ik had een volgende afspraak. Ik ging echt met een knoop in m’n maag weg … Het schoot wel twintig keer door m’n hoofd om om te draaien, maar ik durfde niet. Uiteindelijk heb ik het toch gedaan en hebben we het gesprek voortgezet. Dat was goed. Het was makkelijk om weg te gaan, om afstand te nemen, want een confrontatie is best spannend. Je voelt je kwetsbaar, maar nogmaals het gesprek aangaan, voelde als een overwinning op mezelf.

Trainingen in cijfers

Er is een toename in het leren van elkaars kennis en kunde. Over locaties en regio’s heen werken we meer samen en delen we kennis.
2150

aantal medewerkers getraind op organisatieniveau

7367

aantal medewerkers getraind op regio-/locatieniveau

Over de trainingen zeggen medewerkers: 2017
Ik ben tevreden over mijn ontwikkelingsmogelijkheden binnen de JP 7,3
Ik ben tevreden over het JP ontwikkelings- en opleidingsprogramma 7,4

Medewerkers hebben 7367 trainingen gevolgd op regio-/locatieniveau en 2150 trainingen op organisatieniveau. In 2017 heeft een JP-medewerker gemiddeld 3,5 trainingen gevolgd.

Samen verbeteren

Binnen de JP nemen de verbeteracties een belangrijke plaats in. We zien ze vooral als leermiddel en reflectie-instrument, want het gebruik ervan leidt tot verbetering van de kwaliteit van dienstverlening en de kwaliteit van arbeid. Het vraagt voortdurend aandacht om de bedoeling en ook de kwaliteit van de verbeteracties in het oog te houden, omdat niet iedereen de verbeteracties op deze manier ervaart.

In 2017 is er in alle teams over de verbeteracties gesproken. Ook waren ze onderwerp van negen van de dertig interne audits. Daarnaast is er op vijf locaties onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dienstverlening. In deze onderzoeken stonden vaak de volgende onderzoeksvragen centraal: hoe is de kwaliteit van de ondersteuning, hoe sluiten wij aan bij cliënten, welke valkuilen zijn er en hoe kunnen we verder ontwikkelen en de dienstverlening verbeteren?

Bekijk de andere waarden